assalamualaikum..
Kematian adalah suatu peristiwa yang pasti di lalui orang setiap individu manusia. Apabila seseorang meninggal dunia, roh mereka akan keluar daripada jasadnya. Bagi orang-orang yang beriman, mereka akan menghadapi sakaratul maut dengan tenang dan mudah, dan sebaliknya bagi orang-orang yang tidak beriman. Seterusnya roh mereka yang beriman akan berbau harum dan wangi, manakala yang tidak beriman pula, roh mereka berbau busuk.
Sebagaimana hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a yang menjelaskan keadaan roh orang-orang mukmin dan orang-orang kafir. Baginda s.a.w menjelaskan bahawa seorang mukmin yang menghadapi sakaratulmaut akan datang kepada malaikat yang membawa sehelai kain sutera putih lalu berkata : Keluarlah, wahai roh yang bersih di dalam keadaan redha lagi diredhai kepada kegembiraan dan kepuasan dan Tuhan yang tidak murka.
Maksudnya:“Mereka bertanya kepada engkau tentang roh! Katakanlah (wahai Muhammad!) bahawa roh itu adalah dari urusan Tuhanku dan kamu tiada di berikan pengetahuan mengenainya melainkan sedikit sekali” (Surah Al-Isra’ : 85)
Maksudnya:
“Dan di hadapan mereka terdapat alam Barzakh, iaitu dinding yang membatasi hingga ke hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).” (Surah Al-Mukminun : 100)
Firman Allah dalam Surah Az-Zuma:
Terdapat dua pendapat mengenai tafsiran ayat di atas. Pendapat yang pertama menyatakan bahawa “roh yang ditahan” itu ialah roh orang yang mati apabila tiba ajalnya, dan “roh yang dilepaskan” pula ialah roh orang mati di dalam tidur. Tidur juga merupakan kiamat kecil bagi setiap manusia selain kematian. Maksudnya, jiwa si mati itu ditahan dan tidak dilepaskan kembali kepada jasadnya sebelum tiba Hari Kiamat. Manakala orang tidur pula turut merasa “kematian” ( keluar rohnya ketika tidur) tetapi kemudian Allah melepaskan jiwanya kembali kepada jasadnya kerana belum tiba waktu ajalnya lagi, kemudian barulah dimatikan sekali lagi dengan kematian yang sebenar.
Pendapat yang kedua pula, menafsirkan bahawa kedua-dua roh yang mati dan yang hidup dimatikan melalui “kematian tidur”. Sesiapa yang telah cukup waktu ajalnya ditahan oleh Allah, dan tidak dilepaskan kembali kepada jasadnya. Dan sesiapa yang belum tiba waktu ajalnya, dilepaskan kembali kepada jasadnya oleh Allah S.W.T.
Pada hakikatnya, ayat ini boleh memberi dua makna yang berlainan, kerana Allah telah menyebut mengenai dua jenis kematian iaitu kematian tidur dan kematian maut (yang sebenar). Kemudian disebut juga tenteng penahanan roh yang sudah mati, dan pelepasan roh yang lain. Kesimpulannya, bahawa jiwa yang sudah mati itu memang ditahan oleh Allah, sama ada dia mati ketika tidur ataupun dalam keadaan berjaga. Manakala, jiwa yang masih belum mati dilepaskanNya kembali kepada jasadnya. Ayat ini juga membuktikan roh juga boleh ditahan dan dibebaskan bukan hanya orang yang hidup boleh berbuat demikian.
Kesimpulannya, roh merupakan perkara ghaib yang wujud di alam ini yang juga merupakan makhluk ciptaan Allah Taa’la. Namun, ilmu pengetahuan mengenai hakikat roh ini amat terbatas untuk akal seseorang individu. Hanya Allah sahaja yang mengetahui hakikat sebenar kejadian roh ini. Roh orang-orang yang beriman akan beroleh kebahagiaan dan kesejahteraan dengan diluaskan kuburnya ketika di alam Barzakh di samping mendapat ganjaran syurga Allah S.W.T sebagai balasan kepada amal soleh dan ketaatan kepada perintahNya. Keadaan sebaliknya bagi roh yang tidak beriman. Mereka akan menerima siksaan dari alam Barzakh lagi dengan di sempitkan kubur dan mendapat neraka Allah S.W.T. Oleh itu, kita sebagai hamba Allah hendaklah sentiasa mentaati dan mematuhi segala perintahNya dan meninggalkan segala laranganNya.
0 comments:
Post a Comment